CURRENT PAST ONLINE
Lifish
윤우승 Yun Woo Seung: 삶
Exhibition Period
2021.9.9 - 10.2
Exhibition Introduction

윤우승의 회화는 바닷속 풍경을 모티브로 삼고 있다. 작품의 제목인 <라이피쉬> 작가가 살아가며 겪었던 고난을 물고기에 투영하여 Life Fish 합성한 단어이다. 그의 작품은 단순한 물속 이야기가 아니라 삶의 이야기이기도 하다. 윤우승의 심해 풍경은 마치 잠수부가 되어 바다를 누비며 은빛 물고기를 관찰하는 듯한 착각을 일으킨다.

 

작가는 그림의 깊이감을 드러내는 각별히 유의한다. 깊이감은 대체로 가지로 나뉜다. 하나는 물고기의 '형상화 과정'이고 다른 하나는 '표면처리 과정'이다. 먼저 물고기의 형상화 과정을 살펴보면, 화면에 부표처럼 떠도는 물고기는 여느 작품의 묘사와 구별된다. 작가는 물고기를 그린 다음 스프레이로 덮고 다시 그린 다시 스프레이로 덮은 과정을 반복한다. 대체로 이런 과정을 여러 차례 반복하여 겹쳐진 물고기가 멀리 있거나 가까이 있는 것처럼 만드는 것이다.

 

형상화 작업을 마무리 번째 과정인 표면처리 과정에서 작가는 광택감과 보존성을 높이기 위해 다양한 방식을 동원한다. 그는 재래적인 방식인 전통적인 옻칠을 입히는데, 이는 예로부터 내려오는 도장(塗裝)재료로 옻나무에서 얻은 투명한 수액을 표면 위에 덧칠한다. 후에는 메탈 폴리쉬를 이용하여 속칭 '물페빠질'이라고 불리는 광택의 과정을 거친다. 고운 입자의 사포에 물을 섞어 티를 갈아내는 동시에 반질반질한 표면을 만들어내는 것이다.

 

그동안 윤우승의 작업은 수많은 라이피쉬를 그려 바닷속의 하나의 패턴을 만드는 집중했었다.

집착적으로 그려낸 단색의 물고기 형상은 바다의 깊이감과 심해의 적막을 보여줬다. 신작은 관객을 바닷속의 살아 있는 현장으로 이끌어 가고 있는 듯하다. 묵묵히 유영하는 물고기와 두껍게 쌓아 올린 파도의 마티에르는 상반된 질감의 분위기를 조성한다. 투명하고 고요한 물의 표면과 요동치는 심연의 거친 파도는 극단의 대비를 표현한다. 자연의 양면에서 느껴지는 경이로움과 신비함을 통해 작가는 명상의 세계를 감상자와 공유하고자 한다.

 

 

Yun Woo Seung’s motif of painting is the underwater scenery. The title of the work <Lifish>, a compound word of Life and Fish, projects the artist’s hardships in life through fish. The artist does not only portray underwater life, but also a story of one’s life. Yun Woo Seung's underwater scenery makes one imagine themselves as a diver navigating and observing silver fish in the sea.

 

The process of painting the depth is generally divided into two categories. One is the process of painting the shape of the fish and the other is creating the particular texture of the surface. First, the artist practices a distinguished technique where he paints the fish like a floating buoy. He repeats the process of drawing a fish and covering it with a finishing spray. The repetition of the process makes an illusion where some fish look like they are swimming in the distance or up close.

 

After finishing the painting work, the artist practices various methods to improve the smoothness and preservation of the surface of the painting. He coats the surface with traditional lacquer, otchil, which is a transparent sap obtained from the lacquer tree. Then, he uses a polishing material and sands down the surface with extra fine sandpaper and water to further enhance the glossiness.

 

In the past, Yun Woo Seung’s artwork has focused on drawing countless Lifish like a pattern in the sea. The obsessively painted monochromatic fish figures showed the depth and tranquility of the deep underwater. The recent works invite the viewers to dive into the sea. The delicately swimming fish and the waves painted in thick paste create an opposing texture. The clear and peaceful surface of water and the violent waves of deep sea amplify the juxtaposing ambience. The contradiction shows the sublimity and mystery of nature. The artist hopes to share his world of meditation with the viewers.