YUN Hyong-Keun

윤형근(1928-2007)의 작품은 바닥에 캔버스를 놓고 오일에 희석한 물감을 넙적한 붓에 묻혀 내려 긋고 말리기를 반복한 형태다. 70-80년대 작품은 두세개의 번짐이 강한 기둥과 기둥 사이의 여백이 두드러지고, 90년대의 후기 작품은 번짐은 절제되고, 흙갈색을 띠던 기둥면이 검은 빛깔로 변화한다. 별다른 장식 없이 단순한 형식을 유지하는 윤형근의 작품은 작가를 둘러싼 전기적, 사회적 상황과 작가가 추종했던 예술관과 맞닿아 있다. 1928년 청주에서 태어난 윤형근은 한국전쟁과 유신체제가 한창이던 혼란한 시대를 보냈다. 윤형근은 이러한 모순적인 현실을 현실로 맞서지 않고 그림으로 대응했다. 작품의 화면 안팎으로 흐르고 번지고 스며진 붓자국이 그것이다. 또한, 윤형근의 작품은 모든 만물이 종국에는 흙으로 돌아간다는 자연의 순리를 담고 있는데, 이는 윤형근이 생에서 미리 경험할 수 없는 죽음을 특별히 체험했음을 암시한다. 이렇게 연장된 삶 위에서 출발했던 윤형근의 예술은 삶에 도사린 비극을 자연의 섭리와 아름다움으로 수용하고 승화시킨 예술을 보여준다.

Yun Hyong-keun places the canvas on the floor and repeats the process of applying and drying paint diluted in oil. The works from the 70s and the 80s show two or three widely standing pillars that are strongly bled into the canvas. Then in the 90s, the pillars had a cleaner edge and the color changed from burnt umber to pitch black. His humble artworks are closely linked with biography, social surroundings, and artistic viewpoint. Yun Hyong-keun, born in Cheongju in 1928, lived through a tumultuous period when the Korean War and the Yusin regime were in power. He responded to the challenging reality by not directly confronting it but through his paintings. The brush strokes that flow, spread, and seep into the surface and the sides of the painting are what make up his work. Also, his paintings embrace the cycle of nature where all things eventually return to the earth, which implies that he had an unusual experience of having life on the verge of death. Yun Hyong-keun's art, which began from his prolonged life, accepts and sublimates the tragedies that exist in life into the principles and beauty of nature.